Hunnit mycket

Jag har jobbat till 14.15 idag, skönt!
Har hunnit mycket sen jag kom hem, jag började med att baka en tårtbotten, tänkte slänga ihop en tårta tills imorgon då mamma och pappa kommer, gör den klar imorrn.
Sen fortsatte jag och göra Hagabröd, kakorna med kanel jag tidigare skrivit om, de blev lika goda denna gången! Mmums.
När de nästan var klar kom jag på att jag kan ju lika gärna göra långpannekakan som E har beställt, det blev Nillankaka, jag tror att den hette så, den blev också god, lite annorlunda. Man rör först ihop 250 g margarin med alla torra ingredienser (7,5 dl mjöl, 4,5 dl socker, 2,5 msk vaniljsocker och 7 tsk bakpulver) till smul, när det är klart tar man undan 3 dl av det smuliga och tillsätter 3-4 ägg och 3 dl mjölk i smulet som är kvar, vispar ihop till en slät smet och häller ut i långpannan, slår över det smuliga som man plockat bort och sen skjuts in i ugnen, 225 grader i ca 15 min.

Här kommer receptet på kakorna som jag utlovade:

Hagabröd
200 g socker
200 g margarin
4,5 dl vetemjöl
drygt 2 msk kanel
1 msk sirap
1 äggula
2 tsk bikarbonat

Rör smör och socker, tillsätt sirap, äggula och resten av ingredienserna, fortsätt röra.
Rulla bollar och lägg på plåt, tryck till med en gaffel
Grädda i 175 grader, tills kakorna börjar bli bruna (brunare) under, ca 15 min.
Kakorna blir godast om man inte använder för mycket mjöl, prova er fram till lagom konsistens.

Tack K för det receptet!

Hade ev tänkt köra cross idag, men jag blev lite trött av allt arbetande så jag väntar, ska ju ändå köra imorronbitti, börjar kl 10.00 så jag hinner då.

Nu ska jag ringa min mor och höra vilken tid hon tror att dom är här imorron, behöver också tips på middagsmat, jag hoppas hon kan hjälpa mig.

Tjing!

Kommentarer
Postat av: M

Bara en kaka hoppas jag... ge resten till mamma!

2009-01-15 @ 18:29:00
Postat av: Ulrika

Bra att det blir goda kakor på TW partyt. Synse förhoppningssvis på måndag.

2009-01-16 @ 13:04:11
URL: http://frunordling.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för att du bakar åt mig...Du är guld värd..

2009-01-16 @ 17:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0