Somriga bitar i långpanna

Detta har jag sysslat med ikväll:



Det blev en långpannekaka till E!
Nu är det bara en kvar att göra.

Här är receptet för er som vill ha, jag har hittat det på www.kokaihop.se. Jag har dubblat mängden till botten, tycker att den blir för tunn annars.


Sommarbitar i långpanna

av Anneli

Ingredienser


Botten

4 st ägg

6 dl socker

300 gram smör

3 dl mjölk

2 msk vaniljsocker

9 dl vetemjöl

4tsk bakpulver


Glasyr:

100 gram smör

5 dl florsocker

4 msk saft koncentrat

1 msk vaniljsocker

Garnering:

1,5 dl kokos


Gör så här

Botten: Smält smöret och låt det svalna.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl och bakpulver.

Tillsätt vaniljsockret i äggvispet samt omväxlande mjöl och mjölk..

Rör ner det smälta smöret.

Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd plåt, ca. 30x40 cm. Grädda i ugn 200 gr, ca 15min (ska nästan

vara färdiggräddad, kolla gärna med sticka) + ca 3 min med glasyren.

Glasyr: Smält smöret. När ca 10 min av gräddningstiden har gått, blanda florsocker och vaniljsocker och tillsätt

det i smöret, rör om. Tillsätt saft (röd) koncentrat (oblandad) , t ex hallon, jordgubb, åkerbärssaft.

Bred ut glasyren på den nästan färdiggräddade kakan och stoppa in den i ugnen igen och låt glasyren börja bubbla

lite , ca. 3-4 min.

Ta ut kakan och strö direkt över med kokos. Låt kakan kallna. Skär i lagom stora bitar.

Lycka till!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0