Duktig!

Har fortsatt att vara duktig, jag började morgonen med att städa toaletterna, sen har jag tvättat, dammsugit hela huset, slängt ut sängkläder och hängt ut madrasser, kuddar och täcken. Vilken energi jag får när solen skiner och jag får vara ifred!
Igår efter middan så bakade jag, det blev 2 st långpannekakor, den ena äppelmazarinrutor och den andra kladdkaka, recepten har jag hittat i världens bästa bok!! Långpannans Lov heter den, jag rekommenderar den varmt till alla som gillar att baka i långpanna, det är en hel massa lätta, bra och goda recept i den.

Här kommer recept på äppelmazarinrutorna och kladdkakan:

Äppelmazarinrutor
Ugn 175 gr, 5 + 20-25 min

Pajskal:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
200 g mandelmassa
100 g smör
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3-4 äpplen

Glasyr:
1 dl florsocker
vatten

Hacka ihop smör, socker och mjöl. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg som får vila ca 30 min.
Klä sedan en långpanna med degen och förgrädda detta pajskal i 175 gr i ca 5 min.
Smöret till fyllningen bör vara rumsvarmt.
Riv mandelmassan och blanda den med smöret och äggen. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner blandningen i smeten.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Häll smeten i pajskalet och lägg äppelklyftorna i smeten, gärna i något fint mönster om kakan kommer att serveras hel. Grädda den i 20-25 min och bred glasyren  över den när den har svalnat.

Jag strödde på kanel och lite socker innan jag gräddade, glömde glasyren men den blev fin ändå!

Stor kladdkaka
Ugn 175 gr, ca 35  min

8 ägg
12 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 tsk salt
2½-3 dl kakao
6 dl vetemjöl
400 g smält smör

Blanda alla ingredienserna i nämnd ordning.
Häll smeten i en bakpappersklädd (el smord) långpanna och grädda i 175 gr i ca 35 min.
Skär i lagom stora fyrkanter och servera med vispad grädde.


Igårkväll beställde jag en jättefin kalender, man fick designa den helt själv, både färg och hur den skulle se ut både på in och utsidan. Jag gjorde en matkalender, där ska jag skriva in varje dag vad jag äter, man kunde även få med om man motionerat något så det tog jag med också. Vill ni också beställa? Adressen är http://www.personligalmanacka.se/

Ha en bra söndag!

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Tack för bak tipsen,låter gått med bägge.

Kalendern låter skoj,en alldeles egen som förmodligen ingen annan har en lika dan som dig.

Ha en bra dag//Anna-Carin

2008-09-08 @ 12:06:48
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0