Så regnar det igen då!

Jaha, när man vaknade på morgonen så var det till ett pissväder, nog är det väl ändå förjävligt, att efter bara några få dagar så blir det regn igen, jag hoppas verkligen att det bara är en endagsgrej det här, nu vill jag verkligen att det ska vara sommar på riktigt.

Igår var det iallafall superbra väder, solen sken och det var jättevarmt, jag passade på att sätta potatis, så morötter och isbergssallad, vi grillade till middag, det blev fläskfile, potatis-morotsklyftor i ugnen och så paprika, röd lök och majs på grillen, jag gjorde även min godaste dressing - nobisdressing, superenkel att göra och den blir hur god som helst. Jag fotade min tallrik:

 mmm det var såååå underbart gott!

Ni kanske är sugna på receptet på nobisdressingen, här kommer det, prova det nån gång, jag lovar ni kommer inte att bli besviken. Receptet finns för övrigt i Annas nya kokbok.

1 knappt löskokt ägg - se nedan
2-3 tsk vitvinsvinäger
1 tsk ljus fransk senap
2 krm salt
1 krm mald svartpeppar
2 msk finskuren gräslök (fryst går bra)
ca 2 dl olja (inte olivolja i det här fallet)
1 pressad vitlöksklyfta (el efter smak)

Koka ägget i 3 min, varken mer el mindre!
Lägg ner det i sjudande vatten, öka värmen och börja genast ta tid när det bildas små bubblor i vattnet.
Spricker ägget får man börja om från början med ett nytt ägg - det är viktigt att ägget blir verkligt löskokt.
Gröp ur ägget med en tesked direkt ner i en mixer el food processor/matberedare. Lägg också ner vinäger, senap, lite salt, nymald svartpeppar samt finskuren gräslök. Mixa. Droppa sedan ner olja långsamt i en tunn stråle medan maskinen går. Stanna maskinen, smaksätt såsen med pressad vitlök (inte för mycket) och mixa hastigt igen. Såsen blir så tjock att den är godast att servera i en separat liten skål.

Dagen idag började redan kl 7.00 då jag vaknade, klev upp kl 7.30 och satte igång att putsa fönster, jag började med de i vardagsrummet, det är 4 st, jag putsade emellan, ute och inne, sen fortsatte jag med minsta gossens rum, började med dammtorkning, vilket var välbehövligt, det är inte så lätt att dammtorka i hans rum för han har sååååå fruktansvärt mycket pinaler, men jag tog så mycket jag kunde i allafall. Putsade även hans fönster, han har bara 1, tack och lov, bytte även gardiner där. Nu väntar jag bara på att de andra gossarna ska kliva upp så jag kan fortsätta med putsning och byte av gardiner i deras rum, passar ju bra att göra sånt idag när det är sånt pissväder ute. Tvättmaskinen får också arbeta idag, har bytt sängkläder.
Jo, just det, jag har ju även sått lite blomfrön också, var ut i friggebodan och hämtade in en stor kruka där jag sått rudbeckia och poppy.

Rudbeckian ser ut så här:   

Eftersom jag inte kunde hitta nån bild på poppy (vallmo) så har jag fotat av fröåsen:


Får väl se om det blir nåt, jag håller i allfall tummarna.

Nu tror jag att jag ska väcka storgrabbarna, nog har de väl sussat tillräckligt nu?!

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0