Knasig, jag vet

Jag vet att jag är lite knäpp, men jag kan ju inte låta bli. Idag har jag bakat 3 sorters kakor - trots vädret, men som sagt, jag har ju så svårt att låta bli.
Sorter som blev: Drömmar, kolakakor och gaffelkakor.
Efter bakandet gjorde jag pizza som blev gudomligt gott!! Mmm att det kan vara så gott även med hemgjord pizza!

Ett tips till alla laktosintoleranta: Istället för ost tar jag havregrädde som jag kokar ihop till ungefär hälften, låter svalna och sedan vispa i ett ägg och ringla över pizzan, det blir nästan som ost. Det här tipset har jag hittat i ICA:s buffe-tidning för jättelänge sedan, blir jättebra.

Här kommer receptet på världens enklaste och godaste drömmar:

100 g margarin el smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl

Rör matfett, socker och vaniljsocker ganska länge.
Tillsätt oljan lite i sänder. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i  degen.
Arbeta in resten av mjölet.
Rulla en boll i handen och lägg på plåt, grädda i 150 gr (både varmluft och vanlig ugn) i ca 20 min.


Här har jag ett recept på jättegoda muffinsar som är både gluten och mjölkfria:

100 g margarin el smör
1 dl florsocker
rivet skal av ½-1 citron
1 ägg
1 dl potatismjöl
½ tsk bakpulver

Smörj muffinsformar av metall väl el ställ veckade pappersformar i en långpanna. Rör samman matfettet och sockret. Tillsätt citronskalet och ägget. Rör i potatismjölet blandat med bakpulvret. Fyll smeten till knappt hälften i formarna. Grädda mitt i ugnen, 200 g (vanlig ugn), 175 gr (varmluft) ca 10 min.
Sikta ev lite florsocker över vid serveringen.

Här en solros att njuta av i solen:

image130


Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Gud så gott med drömmar mmmmmums!!!

2007-07-25 @ 18:33:37
URL: http://frunordling.blogg.se
Postat av: Maria

Oj, oj, oj, oj..... Men gott lät det :)

2007-07-26 @ 17:52:38
URL: http://mimmimaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0