Bakat

är vad jag gjort idag, jag gjorde vallmobullar som vi faktiskt fick smaka till frukost (vi äter sen frukost) och de var supergoda, tänkte faktiskt dela med mig av detta enastående recept, det är superenkelt att göra, minimalt med disk och sen smakar de ljuvligt!

                           image128
Vallmobullar                                                                       

10 dl vetemjöl
25 g smör, mjukt                                                                  
2 tsk rapsolja
1 tsk salt
1 msk strösocker
(2 krm koriander, malen)
50 g jäst
1 ägg
4 dl mjölk, 37 grader (45-50 gr för torrjäst)

Pensling och dekoration:
1 ägg, uppvispat
blått vallmofrö (går givetvis bra med vitt)

* Mät upp vetemjölet i ett litermått och häll det i bunken, tillsätt smör, olja, salt, socker, koriander och smulad jäst (går bra med torrjäst också)
Kör så att allt blandas.
Tillsätt ägg och mjölk. Arbeta ihop degen och låt den jäsa i ca 30 min.

* Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i 2 delar och rulla ut dem till längder. Dela varje rull i 8 bitar. Rulla dem till runda bullar.

* Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 20 min under bakduk.
Pensla med ägg och strö på blått vallmofrö. Grädda bullarna i mitten av ugnen, 225 gr, ca 12 min. Låt dem svalna på bakgaller.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Maria

Det ska jag prova när jag kommer hem :) Hur mås det med tummen??

2007-07-10 @ 23:25:15
URL: http://mimmimaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0