Helg

Oh, så skönt med helg, tyvärr är det ju söndag idag så helgen är ju snart över, men men det kommer väl snart en ny helg igen.

Igår lördag städade jag lite härhemma, tog hand om toaletterna, vilket alltid behövs (tyvärr), sen var det dammsugning, ut med sängkläder och skura golv, for sedan iväg och handlade, och det luktade så gott när jag kom hem igen, kändes enormt skönt.

Idag på morgonen har jag och B varit och styrketränat, det kändes väldigt skönt när det var över, då var det också gjort, sen har jag och yngsten sonen (den ende som vill följa med mamma) varit på Domus (jaja coop forum då) och kollat lite, sen for vi vidare till ICA för att hämta paket, har sedan suttit i solen en stund medan han var ute och lekte, gungade, cyklade, men det blev lite kallt så jag gick in och hamnade här vid datorn, har skrivit ut lite nya förhoppningsvis goda GI-recept, bl a hittade jag detta som jag tror att jag ska testa imorron för jag har alla ingredienser hemma (hör och häpna, det brukar man ju aldrig ha annars).

Kycklingfilé med zucchini  2 port

2 kycklingfiléer
1 msk margarin att steka i
1 krm vitlökspulver
2 morötter
1 zucchini
1 dl lättmjölk
2 tsk idealmjöl (el vetemjöl, maizena)
2 tsk basilika
½ tsk salt
½ tsk paprikapulver
grovmalen svartpeppar
(1 msk riven parmesanost)

Gör så här:

Tina kycklingfíléerna. Hetta upp matfettet i en stekpanna. Bryn filéerna och låt dem sedan eftersteka på svagare värme tills de är genomstekata, gärna under lock så går det fortare.

Skala under tiden morötter och zucchini och skär i strimlor. Blanda också ihop mjölk, vitlök, mjöl, basilika, salt och paprikapulver i en liten skål

Lägg kycklingfiléerna på ett fat och stek morots- och zucchinistrimlorna ca 5 min tills de mjuknat något. Häll på mjölk- och kryddblandningen och låt det få ett uppkok så att den får en lite tjockare konsistens.

Lägg tillbaka kycklingen ovanpå grönsakerna, strö över lite peppar och strö ev. över lite paremsanost. Servera med ris.

Receptet har jag hittat på www.recepten.se, kolla gärna in den sidan nån gång för där kan man hitta många smaskiga recept.

Har även hittat detta smaskiga lightrecept på chokladmousse (på samma sida som kycklingen)

Chokladmousse  2 port

2 äggvitor
1½ msk fruktsocker (el 2 msk vanligt strösocker)
2 msk kakao

Gör så här:

Vispa äggvitor och socker till ett fast skum.
Blanda ner kakao och rör till en jämn och fin smet.
Klicka ut chokladmoussen i portionsglas. Låt ev stå i kylen, men inte mer än en timme.
Garnera med fräsk fruk el bär och servera!

Mmm, kanske man testar det här ikväll (berättar sedan om det var gott isåfall)

Ha dé

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0