Bakning och jag njuter!

Godmorgon alla morgonpigga!
Jag själv klev upp 6.30 imorse, väckte S3 och sen började jag baka, B har beställt lite, så jag har gjort en kaka som kallas för Skärtorsdagskaka, har säkert berättat om den förut men den är så lätt att göra och så underbart god att jag måste berätta om den igen

Här en bild på den som precis blivit klar:


Så här ser den godare ut, har fotat bilden i boken:


Mmmm supermumsigt, som tur är så är det ju inte min kaka så jag behöver inte smaka!

För er som också gillar att baka och vill ha receptet så kommer det här. Det är taget ur världens bästa långpannebakbok som heter Långpannans Lov.

Skärtorsdagskaka
(namnet för övrigt har inget att göra med påsk utan är en förkortning av "baka onsd, skära tors" som syftar på att kakan blir godast om den får stå ett dygn innan man skär upp den)

Ugn: 175 gr, 15-20 min

300 g smör
4½ dl strösocker
3 ägg
1½ dl kakao
3 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver

Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 msk sirap
100 g mörk choklad (block går bra)
2 dl socker
100 g smör

Smält smöret och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner blandningen i kastrullen och bred ut i långpanna med bakpapper. Grädda i 175 gr i 15-20 min.
Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en gryta. Koka under omrörning i 15-20 min. Tag av kastrullen och vispa i smöret i grytan i bitar. Bred smeten över kakan. Låt kakan stå över natten.

Har nu skrytit över mitt pekfinger som inte gjort ont på flera dagar, det skulle jag inte ha gjort! Vaknade imorse och hade ont, har ont fortfarande. Kanske det beror på att jag inte hade min elev som skrev igår utan jag fick sitta hela dagen själv och skriva, ska det verkligen vara så illa???? Det blir ju inte alls bra det, skriva är ju det jag gör dagarna i ända. Jag som trodde att det onda berodde på att jag blivit kall, men nu har jag ju ställt undan cykeln och börjat köra bil istället, tydligen var det inte det som var problemet.
Höften känns iallafall bättre idag, tänkte köra lite cross om en stund, håll tummarna för att jag klarar det, gör höften för ont kan jag ju inte och det är ju inte bra alls.

Nu ska jag nog ta och crossa lite, jag kanske återkommer ikväll, om inte så ha en bra dag och kväll!

Kommentarer
Postat av: Jessan

Tackar =)

och ja gärna tillbaka till värmen för här e det ju kallt brrrrr.

2008-10-09 @ 09:22:52
URL: http://jezzans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0